mercredi 25 janvier 2012

Despre ţigani

      Am şi eu idei preconcepute, ca toată lumea. Dar cum unii spun că am mania contrazicerii, când nu mă contrazice nimeni, mă contrazic singură, din pasiune pentru dialog. Dincolo de glumă, dialogul mi se pare întotdeauna important, fireşte, cel civilizat, fără zbierete, pumni în masă şi jigniri. Astea sunt argumentele celui care... n-are argumente. Eu prefer să discut, chiar şi temele sensibile.
      ...Prin urmare, acolo unde văd toţi defectele unei etnii, am căutat şi am găsit şi lucruri interesante. Am aflat lucruri interesante despre o civilizaţie nomadă, care se încăpăţânează să-şi păstreze acelaşi statut în secolul 21 ca în Evul Mediu. Ţiganii. Nu le voi spune romi, fiindcă, aşa cum spun specialiştii, romii nu sunt decât o parte din ţigani, ar mai fi populaţii ca domii, ienişii şi alţii. Romii ar fi mai degrabă populaţia de etnie ţigănească din România, Bulgaria, Ungaria, Cehia, Serbia, Franţa care vorbesc o limbă indo-europeană, cu origine în India, probabil în Punjab. Ienişii sunt "ţiganii albi", de origine celtică, teoretic, care vorbesc o limbă germanică. Mai e grupul asiatic. Celelalte grupuri sunt desprinse din acestea, de bază, odată cu răspândirea lor în Europa.
      Unii spun că după denumire, ţiganii ar fi originari nu din India, ci din Egipt, de unde denumirea gitan. Alţii, că ar proveni din "athinganos", o sectă bizantină care nu voia să fie atinsă, literalmente însemnând "cei ce nu vor să fie atinşi", izolaţii. Prin Franţa li se mai spune "romanichel", de la "rom" (bărbat, om) şi "cel" (trib, populaţie) sau "manouches", din denumirea sanskrită "manushya", care înseamnă om în sanskrită şi hindi. E încă o problemă dezbătută de lingvişti şi istorici cu mult zel.
      Ca obiceiuri şi ocupaţii, sunt relativ asemănătoare în toată lumea. Personal, mi se pare interesantă păstrarea obiceiului oriental de acoperire a capului femeilor măritate cu un batic (sau văl), element dus la extrem de purtătoarele de niqab, vălul integral în lumea musulmană. Dacă ne gândim bine, obiceiul oriental se păstrează încă şi la femeile balcanice în general, printre altele şi românce, iar azi încă se obişnuieşte în lumea rurală. O reminiscenţă la noi a turcilor otomani ? Poate... În fond, nu doar în limba română păstrăm urmele trecerii lor.
      Azi, ţiganii nu mai circulă în căruţe, au făcut concesii superficiale epocii moderne, cum ar fi rulotele şi aparatura modernă, unii şi-au părăsit complet statutul şi s-au integrat. De fond însă, mi se pare că şi-au păstrat aceleaşi obiceiuri, păstrând anacronice manifestări de viaţă, deja depăşite de câteva sute de ani. Ar putea fi comparaţi cu amerindienii, care însă au renunţat de mult la statutul de nomad, trăiau deja în aşezări fixe când au dat coloniştii peste ei, înghiţindu-i şi forţându-i să trăiască în rezervaţii. Rezistenţa lor are altă valoare, ei nu au ieşit din matca lor pentru a invada pe nimeni. Ţiganii însă, s-au mutat ori de câte ori i-a forţat realitatea, oarecum asemănători cu o altă etnie, a evreilor, veşnicii "rătăcitori".
      Ar fi multe de spus despre obiceiurile, originea şi limba lor. Eu m-am oprit doar la un nivel superficial, fiindcă mă revoltă felul în care sunt trataţi românii de către francezii xenofobi, amestecându-i de-a valma cu ţiganii romi. Nu sunt partizanul ţiganilor, fiindcă nu-mi place felul în care aleg să ignore orice lege şi civilizaţie, trăind în prezent ca în Evul Mediu. Cândva, am văzut chiar şi extreme, urme de vatră de foc la propriu într-un apartament de bloc din Bucureşti, pe betonul din camera de zi şi nu mi-a venit să cred, iniţial am crezut că e un desen. Nu-mi place nici faptul că cerşesc, fură şi agresează oameni, sau ocupă terenuri ilegal pe proprietăţi care nu le aparţin, confirmându-şi reputaţia, după care se pretind ofensaţi. Cu toate acestea, mi s-a părut şocantă atitudinea oficială franceză care a debarcat dimineaţa în grupe de comando printre rulotele lor, i-a îmbarcat rapid cu destinaţia România şi i-a expulzat. Şi nu numai mie, mulţi francezi obişnuiţi şi chiar ziarişti au fost şocaţi de maniera în care s-au desfăşurat expulzările şi au exprimat-o oficial. Suna a atitudine revolută de prin anii celui de-al doilea război mondial, şi părtinitoare pe deasupra, fiindcă sunt şi alţii cu statut ilegal în Franţa, care nu sunt expulzaţi în masă. Totuşi, personal mi se par tendinţe şi populisme, cum la modă era cândva să se suspine romantic după această etnie nomadă. Acum nu mai suspină nimeni, dar eşti acuzat de rasism. Iar când nu eşti acuzat de rasism, eşti considerat părtinitor. Greu de departajat...
         Totuşi, un lucru susţin sus şi tare. Ţiganii să se numească ţigani. Cuvântul nu e jignitor, indică etnia lor iar dacă la congresul lor internaţional din 1971 de la Londra au declarat că sunt romi, nu respectă adevărul. Nu doar că nu sunt toţi romi, dar mai creează şi confuzii, cum ar fi cea absolut regretabilă dintre "rom" şi "român". Personal, nu ascund şi nu mă jenez cu faptul că sunt româncă, pentru valorile pe care le-a dat şi le dă acest neam, iar în privinţa erorilor, pot să spun că nimeni nu e perfect, criticii în primul rând. De aceea, nu văd de ce i-ar deranja pe ţigani să fie numiţi ţigani, când asta sunt. Conotaţiile negative sau pozitive şi le-a adus singur fiecare neam , prin exemplele de comportament. Iar uscături există peste tot, la fel ca şi flori.
      Ne-ar trebui în România un plebiscit pe această temă, fiindcă ne-ar trebui o lege care să protejeze toţi românii de confuzii. Buni sau răi, suntem ceea ce suntem şi nu are rost să ne ascundem unii în spatele altora.

16 commentaires:

Carmen Pricop a dit…

Lucrez într-o zonă în care etnia despre care vorbeşti în articol ajunge cam la o treime din populaţie. Am fost invitată la un curs organizat de Romani CRISS, având ca temă cultura şi situaţia socială a ţiganilor. Datele despre denumirea de ţigan sau rom sunt aceleaşi cu cele pe care le-au prezentat şi ei, cu o singură excepţie, care e argumentul lor cel mai important în a cere să fie numiţi romi. Denumirea de athinganos a fost dată de biserică triburilor unei populaţii nomade, despre care se bănuieşte că nici măcar nu aparţineau acestei etnii, şi care se ocupau cu vrăjitoria. Numindu-i astfel, clericii recomandau credincioşilor să nu se apropie de acele triburi. De aici se trage concluzia că termenul de ţigan, derivat din athinganos, e peiorativ.
Pe de altă parte, legat de disputa aceasta, m-am întrebat cum ar fi să se supere nemţii pentru că li se spune atăt în fiecare limbă altfel, şi,in limbile romanice, slave şi engelză, în nici un caz deutsch.
Felicitări pentru articol, e foarte bine documentat, iar ceea ce susţii în el mi-a mers la inimă.

Vocea-de-departe a dit…

@ Carmen Pricop
Întâi mulţumesc. Evident, concluzia lor e lipsită de un temei lingvistic. Athinganos vine din greaca medievală şi se pare că e format din sufixul an- care ar înseamna "fără" şi thinganein, cuvânt care înseamnă atingere. Prin urmare, cei ce nu se vor atinşi, izolaţii. Argumentul lor cu vrăjitoria e cel puţin ridicol, ca să nu zic prostesc. Atunci ar trebui să ne învinuiască pe toţi românii şi pe toţi oamenii, în general, de vrăjitorie, fiindcă ce sunt urările de viaţă bună sau An Nou decât forme de magie albă ? Transfer de energie benefică prin cuvânt, către individul căruia îi urezi, nu ? Sau înjurăturile ar fi magie neagră, nu ? Transfer de energie negativă printr-o formulă. În logica asta, suntem o planetă de ţigani, hahahahaha !

pheideas a dit…

Io n-am inteles, de ce romanii au adoptat stilul de viata al tiganilor, de la viziunea sumara despre viata si vulgar, pana vrajitorie si manele. S-au uitat obiceiuri vechi, mamele nu isi mai cresc copiii cu proverbe, ci cu telenovele si prost gust. Unde a dsparut folclorul nostru autentic ? ... Faina postare !

bubumaia a dit…

Știi, lumea subțire merge-n vârful picioarelor când e atins subiectul ăsta. Și, dacă-i întreabă cineva de vorbă pe această temă, fie o dau prin bălării fie își pun mănuși de pâslă. Nimeni nu vrea să i se pună eticheta de rasist. Cu excepția celor care se și mândresc cu asta, dar n-aș vrea să-i introduc în discuție...
Săr-mâna, Voce! Plecăciune pentru maniera în care tratezi o chestiune fierbinte. Dacă mă-ntrebi pe mine, oricâte studii despre originea țiganilor s-ar face, tot nerelevante mi s-ar părea în raport cu îndărătnicia lor de a sfida reguli elementare de conviețuire. Noi, ceilalți, se presupune că ar trebui să fim deschiși la minte și să le creăm condiții pentru a se putea integra. În lumea noastră. Alta decât lumea lor. În lumea pe care noi o credităm cu anumite valori, altele decât ale lor. Văd o poză: noi pe post de psihiatri psihanaliști și ei pe canapea. Noi, încercând să vedem dacă nu cumva pe pacientul profund marcat îl chinuie o amintire dureroasă, reprimată, cărată în gene de prin India ori Egipt (și de-aia ne-apucăm să facem săpături istorice în trecutul lor cețos), cea ce ar explica inapetența lor la adaptabilitate. Ei, făcuți comod în canapea, durându-i fix în pix de eforturile psihiatrului și trăgând cu ochiul printre genele semi-închise la portofelul medicului.
În apărarea mea e musai să spun că nu generalizez.
Dar, nu știu de ce, am impresia că articolul de față nu se referă nici la familia Lucescu, Lăcătuș (ori, umblă vorba prin târg, a d.lui fost președinte Iliescu), nici la familia fostului meu coleg Nea Aurel, țigan sadea dar demn de toată stima (poveste lungă și frumoasă...), ci la ceilalți. Cei pentru care minciuna, furtul, cerșitul și perpetua fugă de muncă sunt icoanele la care se închină. Caz în care generalizarea se impune de la sine.
Inutil să mai spun ceea ce toată lumea știe: atâta timp cât vor refuza cu obstinație EDUCAȚIA, n-o să se schimbe nimic în atitudinea lor. Nimeni nu crede cu adevărat în clamata lor dorință de a fi în rândul lumii. Sunt invocate și valorizate tradiții care, ele însele, marginalizează. Iar noi ar trebui să cunoaștem și să înțelegem, să acceptăm și, eventual, să apreciem obiceiurile lor.
Atitudinea vădit xenofobă a francezilor...
Parcă n-au trecut așa de mulți ani de când domnii civilizați de prin cele țări civilizate ne trăgeau de urechi că nu-i tratăm corect pe țigani. Că îi persecutăm, că nu le respectăm drepturile. Că nu facem mai nimic ca să-i integrăm. Mă-ntreb, ca și-n alte dăți: e de rău că-mi frec mâinile cu satisfacție văzând ce volte morale fac aceeași domni? Cum pun bâtele pe cei pe care ar trebui să-i înțeleagă și să-i integreze? Desigur, sunt principiali, atîta timp cât nu ei trebuie să și aplice acele principii. Mama lor!! Mai zilele trecute un ziar englez spunea: nu sunt români, sunt țigani. Le-a trebuit ceva vreme să priceapă dar, iată, până la urmă s-a-ntâmplat. Ar mai trebui să înțeleagă (nu numai englezii), în aceeași măsură, că sunt, ca și ei, cetățeni europeni. Bleah!
Știi, la drept vorbind nu mi-e ciudă că țiganii, spunându-și rromi, pot fi asimilați cu românii. Bună parte dintre ei sunt români, fără doar și poate. Mi-e ciudă că noi suntem asimilați cu țiganii. Pentru că, oricât ne-am da după cireș, imaginea pe care aceștia și-au clădit-o e asezonată cu destule bube și prea puține flori.
Cealaltă față a monedei este: uite, nu sunt țigan, dar aș fi putut fi. Am o oarecare idee cam cum ar arăta o pledoarie născută din această perspectivă.
Lasă. Nu prea-s fericit cu modul în care-am dezvoltat comentariul ăsta. Adevărul e că subiectul este pe cât de provocator pe atât de generos.

Radu a dit…

Nu cred ca ar fi suficienta parerea poporului roman in privinta aceasta . Ar trebui organizata o comisie desemnata de Comisia Europeana care sa studieze si sa se pronunte in privinta asta .Slava Domnului ca nu se duce lipsa la nivelul asta de istorici , antropologi sau mai stiu eu ce "ologi"... Dar asta nu se poate face asaaaa ...oricum ! Trebuie sa aiba cineva o initiativa . Altfel ne confunda lumea pe nedrept cu ursarii , lingurarii , lautarii ori mai stiu eu cu ce neam nomad ...Partea proasta insa este ca multi dintre confratii nostri au inceput sa ia din obiceiurile si trivialitatile padurii cu uscaturi de care vorbesti . Si nu-i obliga nimeni sa se tiganeasca . Precum exista si contrariul : tigani care sa-u "albit" mai bine decat romanii si au un caracter si un comportament remarcabil !

Vocea-de-departe a dit…

@ Pheideas: Bine zis. Românii au o problemă cu formele fără fond, cum zicea acu' multă vreme taica Maiorescu. Dom'le, copiem ceva de speriat ! Şi vorba lui, fără fond. Luăm nu doar de la ţigani toate prostiile. De pildă, de la francezi am luat un lucru detestabil, doar fiindcă e... de bonton: birocraţia !!! Părerea mea e că se datorează cum bine ai spus, educaţiei, adică lipsei ei. Omul normal se cultivă. Sau se cultiva. Nu doar pe pătrăţica lui. Dar am luat de la americani superspecializarea (altă formă fără fond), ce ne mai trebuie să ştim istorie dacă lucrăm într-o bancă ?? Ce ne mai trebuie geografie când avem GPS ? Cultura e de calculator şi zeul e banul. Totuşi, indivizii cărora le place cultura, recidivează. Le arată copiilor lor şi reversul medaliei. Fetelor, că nu-i musai să te măriţi cu un fotbalist sau afacerist (dubios sau nu) ca să reuşeşti, băieţilor, că nu-i musai să fii fotbalist sau politician ca să ai ceva de spus în viaţă. Dar cu folclorul, e tragic. Ăla piere lent şi irevocabil. Fiindcă a rămas doar în cărţile şi studiile etnografilor, etnologilor, specialiştilor în folclor literar, muzicologilor, o mână de specialişti acolo şi câţiva cu respect faţă de datini sau cu spirit de frondă Doar ei mai ştiu motivaţia faptelor folclorice

Vocea-de-departe a dit…

@ Bubu: Am cunoscut şi eu varianta feminină a lui nea Aurel al tău, mai sunt şi câteva persoane publice cunoscute, artişti sau în alte domenii, dar cu câteva floricele nu se face primăvară la ţigani. Da, ai dreptate cu francezii şi în general cu occidentul, la asta mă refeream când ziceam de atitudine romantică. Îi vedeau ca pe nişte paria frumoşi, cântând la chitară şi ghicind în rulote, ascunzând patimi furtunoase. Miturile din filme au mare impact şi abia când i-au văzut la ei acasă şi-au dat seama că românii nu sunt chiar imbecili şi nici total rasişti când spun că nu le plac ţiganii. Englezii sunt şi mai ciudaţi, într-adevăr, ăştia sunt europeni când vor, când nu, se încuie în insulele şi turnul lor de fildeş, de unde strâmbă aristocratic din nas, în realitate având multe bube şi cocoaşe personale de administrat. Nu ştiu dacă face cuiva bine încercarea de a-i integra cu forţa. Ar trebui să li se dea o ţară undeva, să aibă o Republica Ţigania eventual, că tot şi-au declarat steag prin 1971. Altfel, dacă vor să rămână nomazi, câtă vreme locuiesc pe teritoriul unei ţări, oricare ar fi, obligaţia lor e aceeaşi cu a tuturor imigranţilor lumii, să respecte legile ţării respective, nu să-i forţeze pe alţii să le dea drepturi şi avantaje, fiindcă nimeni nu le e dator pentru faptul că ei au ales acest mod de viaţă.

Vocea-de-departe a dit…

Toujours @ Bubu: Şi hehe, deşi mă tenta să zic că eu nu-s din lumea subţire (fiindcă nu-s), pot spune doar că te subţiezi dacă eşti informat şi educat. Altfel, poţi să fii pe cel mai înalt palier social şi să dai cu mucii-n fasole, ca nu mai departe decât fostul ministru de interne francez, domnul Brice Hortefeux care zicea că există două tipuri de fişiere, genetice şi genitale (!!!! ) cu gândul, probabil, la amprente digitale.

Vocea-de-departe a dit…

@Radu: Ai dreptate, cred că s-ar impune o comisie planetară, formată din specialişti din toate domeniile, inclusiv cu reprezentanţi ai ţiganilor, un fel de corp internaţional de juraţi care să dezbată pro şi contra, cu obligaţia să ia o decizie într-un timp determinat, altfel, de analizat e simplu. Toată lumea poate, inclusiv eu ! :))

WomanWithW a dit…

excelanta postare:)
Iti povesteam de niste tigani cu care "am avut de a face" aici in Florida.
Oamenii au fost decenti si politicosi.Am petrecut o seara deosebita dansand si cantand:)
Dar nu pot spune ca in sinea mea nu mi-am facut deloc probleme cand observam viteza cu care se golesc paharele la masa lor.
Si ma rugam ca nici unul dintre ai "nostri" sa n-o ia pe aratura:))

Laurentiu a dit…

Poate nu ai sa postezi aceasta descriere; este tot dreptul tau si te inteleg foarte bine daca nu vei posta aceasta parere a mea pe blogul tau.
Eu nu sunt un tip subtire, sunt slobod la gura, deranjez deseori cand doresc sa imi spun parerea. Uneori o dau prin balarii, dar manusi de pasla niciodata in viata mea nu am sa port cand vine vorba de tigani. Din punctul meu de vedere, recunosc ca in privinta tiganilor sunt nationalist, rasist, cum vreti. Am sa imi spun argumentele mele. Nu vor sa se integreze in societate, nu vor sa munceasca absolut deloc, vor incearca sa te prosteasca chiar si pentru aerul pe care il respiri. Fac tot posibilul sa epateze, déja foarte multi romani au inceput sa ii copieze pe tigani. Tiganii nu au adus nimic bun acestei tari, niciodata. . Din cauza tiganilor am fost hulit si voi fi in orice colt al lumii unde am fost sau voi merge. Din cauza tiganilor sunt privit si facut tigan. Sunt obligat de societate sa ii accept cu toate ca imi fac rau, de ce ce sa ii mai accept? Cand merg in autobuz, in tren in metrou, in tramvai, in avion, vad tigani care vorbesc foarte tare, sa ii auda cei din jurul lor cine sunt ei si ce fac ei. Nu ii intereseaza daca deranjeaza pe cei din jurul lor, vorbesc tare, injura, tipa, scuipa, folosesc un vocabular trivial ori de cate ori vor sa atraga atentia, de ce sa imi fie mila de ei sau sa ii accept langa mine? Dupa 1989 aceasta natie a inceput sa se ridice, cred ca in scurt timp noi vom fii minoritari, de ce sa accept acest lucru in tara mea? Nu stiu cum m-as defini, ca sunt, rasist, nationalist, bolnav mintal, dar cu siguranta stiu ca aceasta convietuire cu tigani nu imi aduce nimic bun. Cunosc tigani, am avut colegi tigani, pot spune ca am cunostinte tigani, dar niciodata nu mi-am facut prieten un tigan. Nu stiu daca sunt bolnav mintal sau rasist cand imi doresc ca fata mea sa nu fie alergata de vreun tigan pe strada sa ii fure telefonul, in cel mai fericit caz. Nu doresc ca nevasta mea atunci cand nu este cu mine, sa fie injurata si scuipta de vreo tiganca. Nu imi doresc ca fetei mele sa ii fie frica atunci cand se duce la liceu pentru ca nepotul lui Vangica sau nepotul lui Nutu Camataru sau mai stiu ce nepot al vreunui sef de clan sa traga de ea Sunt rasist pentru ca nu vreau sa se intample ceva rau cu fata mea? Sunt si romani care fac la fel, dar sunt mai putini si parca au o frica in a face aceste lucruri. Tiganii nu mai au frica de nimeni, la biserica se baga in fata si dau lumea la o parte pentru a sta ei in fata.Sunt bolnav mintal cand vad tigani in jeep-uri care scot pistolul pe geam si trag in tine, doar pentru ca ti-ai permis sa treci pe o trecere de pietoni? Sunt rasist cand vad tigani care te injura dupa care se baga in fata ta cand esti la spital cu copilul si daca spui ceva scoate cutitul? Tot eu sunt facut rasist la mine in tara cand vad tigani care se tavalesc pe astfalt, tipa si urla ca ei nu au facut nimic, cica asa este tradita la ei. Eu nu vreau sa respect aceste traditii ale lor, nu vreau sa ii accept langa mine cu aceste traditi ale lor. Ei au venit peste mine, ei au patruns la mine in curte, ei au venit pe langa noi, nu eu sau noi le-am cerut sa vina langa noi. Prin cartiere, prin comune sau orase exista intodeauna un roman care ameninta, “ Vezi ca vin cu Tiganii”. Sunt rasist sau nationalist cand spun unui tigan, “ Vezi ca vin romanii mei“? De ce sa accept o tiganizare a Romaniei pentru ca asa vrea nu stiu ce francez, belgian, german, italian din cine stie ce comisie venita din partea U.E. Nu vreau sa ii accept in viata mea, langa mine, in jurul meu. As vrea sa fiu un bun cetatean, sa ii accept langa mine, dar nu vreau. Nu mai vreau sa merg pe strada si, cand vad tiganii pe strada, ca fura sau ca se iau de vreo fata, sa exclam plin de admiratie ca boul, “ Mama ce misto, ce tari sunteti “ imi este scarba cand ii vad.

Vocea-de-departe a dit…

@Laurentiu - Nu ştiu de ce te temeai că nu voi accepta comentariul tău. În afară de atacurile la persoană, a mea sau altora pe blogul meu, accept orice comentariu, e un blog de discuţii, colocvial. Nu cred că se pune problema unei ţiganizări a României fiindcă aşa vrea nu ştiu ce comisie europeană. Fiindcă nicio comisie europeană nu vrea asta. Francezii i-au trimis în România pe ţiganii de naţionalitate română. Cu alte cuvinte, dacă ar fi să fim corecţi, cetăţeni români de etnie ţigănească. Au dreptul să expulzeze persoanele în neregulă din ţara lor. Pe mine m-a deranjat altceva, fără să ţin cu niciun ţigan, faptul că se generalizează pe nedrept, confundându-se romii cu românii şi faptul că dacă e să expulzezi, expulzează-i pe toţi cei cu acte în neregulă, nu pentru unii mumă, pentru alţii ciumă. Adică expulzează şi indivizii de alte naţionalităţi, algeriană, tunisiană, jamaicană sau mai ştiu e ce alte naţii care îngroaşă rândurile celor ce stau ilegal în Franţa. În alte ţări nu ştiu care e situaţia. În România, am spus că sunt de acord ca o comisie internaţională să dezbată denumirea de ţigan. Sunt ţigani, aşa să se numească, nimic jignitor în asta, cum susţin ei. Şi aş mai da o lege administrativă, care să multiplice sancţiunile contra ultrajului public, agresarea persoanelor pe stradă etc. Şi una care să închidă poliţiştii care pactizează cu orice individ, ţigan sau nu, care agresează oameni pe stradă, în mijloace de transport, şcoli, magazine şi în alte părţi. Deci, Laurenţiu, nu cred că eşti rasist şi nici bolnav mintal dacă vrei să existe respect pentru cetăţean, siguranţă pentru elevi, liceeni, femei tinere şi femei mature, pentru cetăţean în general.

Laurentiu a dit…

Vocea-de-departe
Daca ma uit la poza pot sa va spun, Sarut Mana,
Unde lucrez eu vin avioane pline cu tigani deportati, trimesi din Franta, Spania, Italia, Anglia. Dupa comportamnetul lor eu unul nu i-as mai primi in tara, as indrepta avioanele direct catre India, Pakistan, Afghanistan, dupa care se revina pe aeroporturile din Romania...goale. Ca se numesc ei " rom " este un dezavantaj pentru noi, sunt de acord, ai mare dreptate. Suntem adesea confundati cu aceasta natie. Si eu sunt de acord ca sa fie numiti Tigani. Cu aceste comisii din Europa astea nu stiu ce spun, poate trebuie sa justifice si ei intr-un fel sumele alocate de U.E pentru intretinerea lor.
Ii vad mereu cand coboara din avion si cum se comporta cu cei din jurul lor, atunci sunt la un loc, sunt multi, sunt intre ei, atunci ii vezi cel mai bine. Cum sunt ei numiti de diferite comisii, cum vor sa fie perceputi de alte popoare, ca numle lor vine din nu stiu ce cuvant latinesc au inceput sa ma oboseasca. Se incearca tot felul de scuze in privinta asemanari cuvintelor rom, roman, de catre cine? francezi, italieni, spanioli. Toata lumea le spune tigani, in toata lumea. Numai in Romania, dupa revolutie '89 se simt ofensati, sunt lezati in amorul propriu ca sunt facuti tigani. Doar in Romania tigani nu sunt numiti, tigani. Acestia sunt numiti romi, ca asa vor ei sau nu stiu ce deputat de Budesti, nu stiu ce senator de la Romanesti sau vreun europarlamentar de la Strehaia. Asta este si vina noastra ca natie, nu va suparti pe mine. Pai cand incepi sa ridici nasul si capul, bagat inapoi unde ii este locul, fara menajamnete. Italieni le dau foc in plina strada, francezi ii haituiesc, spaniolii ii alunga pe unde ii prind, sarbii ii executa pe unde ii prind, noi romanii...ii copiem si ne facem un modele de urmat in viata. Ii copiem la vorba, la comportament, la imbracaminte, la mentalitate, @ pheideas are dreptate. Eu unul sunt satul de ei. Din punctul meu de vedere problema tiganilor nu are decat un singur raspuns, fara ei. Nu stiu daca pe vremea lui Stefan cel Mare, Mihai Viteazul si mai de curand, pe vremea lui Antonescu, cineva si-ar fi imaginat ce probleme va aveea Romania cu tiganii.
Multumesc, Vocea - de - departe, pentru ingaduinta.

Liviu Vacariu a dit…

Foarte interesanta dezbatere, am avut multe lucruri de invatat citind postarea si comentariile. Rezonez cu atitudinea directa si pragmatica a lui Laurentiu de a analiza realitatea consecintelor imediate de pe urma interactiunilor cu tiganii in viata de zi cu zi. In fond, odata iesiti din mediul confortabil in care suntem instalati, realitatea interactiunilor cu tiganii este cea care legitimeaza o atitudine sau alta. Personal eu nu am interactionat cu tiganii, am fost invatat de mic sa-i evit. Am avut tigani la noi in sat, iar bunicii imi spuneau mereu, nu te juca cu el, nu vezi ca e murdar, ca injura, ai grija sa nu te iei la bataie cu ei.Inevitabil m-am luat cu ei la bataie si pastrez vie amintirea bataii cu Cornel al lui Hirjau. Atunci am auzit pentru prima oara replica "Lasa ca pina te insori iti trece", explicatia pe care am primit-o de la mama lui Cornel. Cornel era si el de fata si replica asta trebuie sa ii fi mers la suflet ca imediat a pufnit in ris. Asa am invatat sa-i evit si aceasta este atitudinea de om insurat pe care o am acum fata de ei.Aceasta experienta personala este evident lipsita de relevanta in contextul larg al dezbaterii filologice, sociale, nationale pe marginea acestui subiect.Solutia pare a fi aceea a educatiei si ma intreb citi dintre noi am fi dispusi sa sprijinim financiar educarea tiganilor. Problema lor este in fond problema noastra.

Vocea-de-departe a dit…

@Laurenţiu: Fără ei, zici. Dar cum ? Nu poţi, în sec. 21, căsăpi pur şi simplu o etnie, e nazism de-a dreptul. Nu poţi nici să rezişti cu atâţia ţigani primprejur, fără să existe contaminare, fie românii îi copiază, fie ţiganii se prefac că iau un strat de "românism" ca să profite. Da, educaţie, dar de ce să suporte cineva financiar educaţia lor ? De ce să ne înhămăm noi, ceilalţi, financiar la această povară ? Nu avem destule impozite pe cap ? Părerea mea, cu riscul de a mă repeta, e, că dacă această etnie a ales să trăiască într-o ţară, e datoare să se supună legilor ei, să-şi trimită copiii la şcoală, să muncească, să-i respecte pe ceilalţi şi să se poarte civilizat. E datoria lor să se adapteze locului unde au ales să trăiască şi nu ţării aceleia, că e România, Franţa, Spania, Italia sau oricare alta, să pună umărul să-i întreţină social sau să le ofere vreun avantaj în plus faţă de ceilalţi cetăţeni. De ce ar trebui românul, francezul, spaniolul sau italianul să plătească pentru educaţia ţiganului ? Ei plătesc în mod special pentru educaţia românilor, italienilor, francezilor, etc ? Cine a imigrat, se adaptează la locul unde a imigrat, cu un minimum de atitudine civilizată, cu o activitate onestă, cu învăţarea limbii ţării unde a imigrat şamd. Nu e de datoria cetăţenilor respectivi să-i ţină în spate. Iar ţiganii, în fond, asta sunt, nişte imigranţi, porniţi din diverse locuri către alte ţări.

Laurentiu a dit…

Vocea - de- departe,

Ai dreptate, de ce sa muncesc pentru ei, statul din banii pe care ii opreste la fiecare salariu pentru impozite sa ii foloseasca pentru intretinirea tiganilor?
Nu stiu daca este nazism, dar parca tot as teleghida un avion cu tigani romani spre Kasmir.
Nu uita, tiganii nu se vor integra niciodata in nici o societate, prin sange le curge o respingere a tot ce inseamna civilizatie.